Accompagnement psychologique pour les étudiants à Lyon, Saint-Etienne, Roanne et Bourg-en-Bresse
Lyon
Accompagnement psychologique pour les étudiants à Lyon, Saint-Etienne, Roanne et Bourg-en-Bresse
Dans les résidences universitaires du Crous
Adressez-vous à la direction de votre résidence, à vos animatrices ou aux étudiants référents qui pourront vous orienter vers les services d’assistance psychologique. Des rendez-vous avec des psychologues de l’association Apsytude ont lieu chaque semaine dans les résidences pour les résidents et les résidentes.
Des dispositifs d’écoute et de soutien pour les étudiants lyonnais
Le Crous de Lyon propose un service de consultations téléphoniques par des psychologues (ACCA) disponibles gratuitement 24/24 et 7/7 au 0800 73 08 15 ; le service est accessible à tous les étudiantes et étudiants de l’académie de Lyon (Rhône, Ain et Loire). Ce dispositif est réservé exclusivement aux étudiants et étudiantes.
Avec le soutien de la Ville de Lyon, l’Association Lyonnaise de Santé Mentale (ALSM) tient des permanences d’écoute en présentiel et sans rendez-vous:
Tous les mercredis et jeudis de 13h30 à 16h30 à la Mairie de Lyon 1er, 2 place Sathonay, 69001 Lyon
Par téléphone tous les mercredis et jeudis de 16h30 à 18h30 au 04 72 98 54 09.
Le site soutien-etudiant.info recense les dispositifs de soutien sur toute la France
Les dispositifs pour les étudiants stéphanois
0800 73 08 15, pour des consultations gratuites de psychologues accessibles 7j/7 et 24h/24 (un service proposé par ACCA et financé par le Crous de Lyon) ; dispositif réservé exclusivement aux étudiants et étudiantes.
Point Ecoute Jeune, consultation gratuite en toute confidentialité au 04 77 01 34 00.
Les dispositifs pour les étudiants de bourg-En-Bresse
0800 73 08 15, pour des consultations gratuites de psychologues accessibles 7j/7 et 24h/24 (un service proposé par ACCA et financé par le Crous de Lyon) ; dispositif réservé exclusivement aux étudiants et étudiantes.
Les dispositifs pour les étudiants roannais
0800 73 08 15, pour des consultations gratuites de psychologues accessibles 7j/7 et 24h/24 (un service proposé par ACCA et financé par le Crous de Lyon) ; dispositif réservé exclusivement aux étudiants et étudiantes.
Les services de santé étudiante
Toutes les universités disposent d’un service de santé étudiante qui accueille les étudiants.
Étudiants, professionnels, bénévoles à votre écoute selon vos besoins
Tout savoir sur le dispositif Santé Psy Étudiant : 12 consultations de psychologue gratuites sans passer au préalable par un médecin généraliste
Les étudiants bénévoles de Nightlinesont à votre écoute par téléphone ou par tchat de 21h à 2h30 du matin : un service confidentiel, anonyme, gratuit et sans jugement, tél. 04 85 30 00 10,
Fil santé jeunes : répond aux questions, tous les jours, de 9h à 23h. 0 800 235 236, un numéro d’appel anonyme et gratuit
L’Espace Santé Jeunes de Lyon reçoit de manière anonyme et confidentielle sur place ou par rendez-vous téléphonique au 04 79 37 52 13.
Croix-Rouge Ecoute : service de soutien psycho-social par téléphone (solitude, dépression, violence, addictions…) : tél. 0800 858 858 (7j/7 24h/24).
La Plateforme « Live » du Centre hospitalier du Vinatier, vous offre une information et une orientation en santé mentale, accessible 7j/7, de 8h à 20h au 04 37 91 55 99 ou LIVE@ch-le-vinatier.fr
SOS Amitié : Service d’écoute destiné à accueillir la parole de celles et ceux qui, à un moment de leur vie, traversent une période difficile. Tél. 09 72 39 40 50 (7j/7 24h/24) ou 01 46 21 46 46 (en anglais) ou via le chat (13h-3h)
Numéro national prévention suicide : 3114 (numéro accessible 24h/24 et 7j/7, gratuitement, dans la France entière, que vous soyez en souffrance ou que vous vous inquiétiez pour quelqu’un)
Suicide Écoute : Service d’écoute pour celles et ceux qui envisagent de mettre fin à leurs jours, ont décidé de le faire, ou pour leurs proches, 24h/24, 7 jours sur 7 au 01 45 39 40 00.
SOS Suicide Phénix : Accueil et écoute de toute personne confrontée à la problématique du suicide. Numéro gratuit d’écoute téléphonique : 01 40 44 46 45 ou par mail accueil@sos-suicide-phenix.org.
Croix-Rouge Ecoute : service de soutien psycho-social par téléphone (solitude, dépression, violence, addictions…) : tél. 0800 858 858 (7j/7 24h/24)
Ce mode permet aux personnes épileptiques d'utiliser le site Web en toute sécurité en éliminant le risque de convulsions résultant d'animations clignotantes ou clignotantes et de combinaisons de couleurs à risque.
Mode malvoyant
Améliore les visuels du site Web
Ce mode ajuste le site Web pour la commodité des utilisateurs souffrant de déficiences visuelles telles que la vue dégradante, la vision tunnel, la cataracte, le glaucome et autres.
Mode handicap cognitif
Aide à se concentrer sur un contenu spécifique
Ce mode offre différentes options d'assistance pour aider les utilisateurs souffrant de troubles cognitifs tels que la dyslexie, l'autisme, l'AVC et autres, à se concentrer plus facilement sur les éléments essentiels du site Web.
Mode adapté au TDAH
Réduit les distractions et améliore la concentration
Ce mode aide les utilisateurs atteints de TDAH et de troubles neurodéveloppementaux à lire, parcourir et se concentrer plus facilement sur les principaux éléments du site Web tout en réduisant considérablement les distractions.
Mode Cécité
Permet d'utiliser le site avec votre lecteur d'écran
Ce mode configure le site Web pour qu'il soit compatible avec les lecteurs d'écran tels que JAWS, NVDA, VoiceOver et TalkBack. Un lecteur d'écran est un logiciel destiné aux utilisateurs aveugles qui s'installe sur un ordinateur et un smartphone, et les sites Web doivent être compatibles avec celui-ci.
Dictionnaire en ligne
Expérience lisible
Mise à l'échelle du contenu
Défaut
Loupe de texte
Police lisible
Adapté à la dyslexie
Titres en surbrillance
Mettre en surbrillance les liens
Taille de la police
Défaut
Hauteur de la ligne
Défaut
L'espacement des lettres
Défaut
Aligné à gauche
Aligné au centre
Aligné à droite
Expérience visuellement agréable
Contraste sombre
Contraste léger
Monochrome
Contraste élevé
Haute saturation
Faible saturation
Ajuster les couleurs du texte
Ajuster les couleurs du titre
Ajuster les couleurs d'arrière-plan
Orientation facile
Couper les sons
Masquer les images
Clavier virtuel
Guide de lecture
Arrêter les animations
Masque de lecture
Mettre en surbrillance le survol
Mise en surbrillance
Grand curseur sombre
Grand curseur lumineux
Lecture cognitive
Touches de navigation
Navigation vocale
Crous Lyon
Accessibility Statement
www.crous-lyon.fr
23 June 2025
Compliance status
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience,
regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level.
These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible
to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific
disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML,
adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Screen-reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with
screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive
a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements,
alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website.
In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels;
descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups),
and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag
for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology.
To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on
as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Disability profiles supported in our website
Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
Additional UI, design, and readability adjustments
Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.
Browser and assistive technology compatibility
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Notes, comments, and feedback
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to
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